Autokeuzes deel 2: kopen of leasen?

Er is een gezegde dat luidt: “Als het het waardeert, koop het dan. Als het afgeschreven wordt, lease het dan. ”

 

Dus als het bijvoorbeeld een huis is, is het beter om te kopen dan te huren, als het haalbaar is, omdat u vermogenswinsten zult behalen die die uitgave rechtvaardigen. En als het een auto is die in de eerste paar jaar van zijn leven waarschijnlijk 50-60 procent van zijn waarde zal verliezen, zou je hem theoretisch moeten leasen, toch?

 

Niet noodzakelijk. In feite kopen de meeste particuliere automobilisten hun auto nog steeds in Nieuw-Zeeland, hoewel leasing gebruikelijk is bij bedrijven, vooral bij wagenparken. Zelfs sommige autoverhuurbedrijven leasen hun auto. Leaseauto.net voor private leasen online.

 

De vorige keer hadden we betrekking op nieuw, gebruikt of ‘niet gebruikt’, dus deze keer kijken we naar financieringsopties, grotendeels tot kopen of leasen.

 

 

Autokeuzes: moet je nieuw, gebruikt … of ‘nused’ zijn?

 

Autokopersgids: Used importeert praktische keuzes

Wat is het verschil tussen de twee?

 

Als u een auto ‘bezit’, heeft u er vooraf voor betaald. Zelfs als u geld heeft geleend om de auto te kopen en deze afbetaalt, bent u nog steeds de eigenaar: omdat de dealer zijn geld krijgt en het eigendom direct aan u overdraagt. Wanneer de financieringsbetalingen zijn voltooid, mag u het voertuig houden.

 

‘Leasing’ betekent in feite dat iemand anders (meestal een leasemaatschappij) eigenaar is van de auto en dat u voor het gebruik ervan betaalt. Het is dan vergelijkbaar met huren, maar de voorwaarden van de overeenkomst zijn vast en voor een vooraf bepaalde termijn, doorgaans drie tot vijf jaar.Beste lease auto via leaseauto.net.

 

De pluspunten van bezit:

 

Veel aantrekkelijke financieringsdeals op dit moment

Geen beperkingen voor wat u met uw auto kunt doen

U bezit een praktisch, gewaardeerd bezit om te houden / verkopen

De minnen van bezit:

 

Het kan zijn dat u een grote aanbetaling moet doen

U kunt eindigen met een negatief eigen vermogen

Omgaan met de onzekerheid van afschrijving en inruil

Als u het zich kunt veroorloven om vooraf voor een auto te betalen of een superscherpe financieringsovereenkomst krijgt (weinig of geen aanbetaling met weinig of geen rente is momenteel niet ongebruikelijk voor nieuwe auto’s), is het logisch om te kopen omdat het erg kost. beetje extra over de catalogusprijs.

 

Over het onderwerp dealer versus persoonlijke financiën: beide bieden aantrekkelijke rentetarieven, maar zorg ervoor dat u de extra kosten controleert, zoals een oprichtingsvergoeding, maandelijkse accountbeheerkosten en in het bijzonder boetes voor vervroegde aflossing voor het vervroegd aflossen van de lening (en interesseren).

 

Zelfs als u financiering krijgt, spreekt het bezit van een auto de meeste particuliere kopers aan. U kunt doen wat u wilt met de auto, er is een motivatie om te weten dat u een actief terugbetaalt dat u uiteindelijk zult bezitten, en er zijn niet heel veel voorwaarden waaraan u zich moet houden.

 

Nadelen? Het kan zijn dat u vooraf een stuk geld moet betalen als aanbetaling, als u nieuwe koopt, moet u die eerste golf van afschrijving meemaken en bent u 100 procent verantwoordelijk voor service en onderhoud (hoewel garanties voor nieuwe voertuigen en serviceplannen kunnen dat helpen).

 

Als u het soort persoon bent dat het nieuwste model wil en het graag om de paar jaar bijwerkt, kan het zijn dat u gedurende lange perioden een negatief eigen vermogen heeft – omdat u meer geld verschuldigd bent dan de waarde van uw activa – wat geen veel zin.

 

LEASING: voor- en nadelen

 

De pluspunten van leasen:

 

Belastingvoordelen voor bedrijven (afhankelijk van leasetype)

Zekerheid van de totale kosten voor de leaseperiode – geen verrassingen

Je zou een betere auto kunnen rijden dan je je kunt ‘kopen’

De minnen van leasen:

 

Aan het eind heb je niets meer (tenzij je de auto toch koopt)

Mogelijke beperkingen op kilometerstand en gebruik

Huren voelt nooit zo fijn als bezitten voor de auto-minded

Er zijn twee hoofdtypen leaseovereenkomsten: financiering en exploitatie. En tot op zekere hoogte, een derde genaamd “novated”, waarbij een bedrijf de lease namens een werknemer betaalt van zijn salaris vóór belastingen.

 

Een financiële lease is een beetje zoals een huurkoop: u betaalt een maandelijks bedrag, dat uiteindelijk kan worden gebruikt om de auto te kopen via een vooraf bepaalde “ballon” -betaling aan het einde. Als je hem niet wilt kopen, geef je de auto gewoon terug – in de veronderstelling dat de laatste betaling gelijk is aan de waarde van de auto op dat moment, iets wat leasemaatschappijen heel goed kunnen berekenen.

 

Een operationele lease is maatwerk voor bedrijven en lijkt veel meer op een huurovereenkomst: thEr is een maandelijks bedrag en vaak wordt voor alles gezorgd, inclusief verzekering en onderhoud. Aan het einde van de looptijd moet het voertuig worden ingeleverd.

 

Met operationele leases kunnen bedrijven ook de volledige kosten van de lease claimen tegen belasting, wat u niet kunt doen met een financiële lease (hoewel u wel aanspraak kunt maken op de GST op uw maandelijkse betalingen).

 

Het mooie van leasen is zekerheid: u weet precies wat het u elke maand kost om een ​​bepaalde auto te hebben gedurende uw periode als leasingnemer.

 

Omdat het een vaste financiële hoeveelheid is, is het mogelijk dat een lease-overeenkomst u in een duurdere auto brengt dan u zich zou kunnen veroorloven als u zou kopen – u kunt uw budget bepalen en ervoor gaan. Omdat leasemaatschappijen erg goed zijn in het berekenen van reststoffen, als je kiest voor een auto met een goede behouden waarde (bijvoorbeeld Toyota Corolla of Ford Ranger), dan zie je dat vaak terug in een lager maandbedrag.

 

Ook met de verkoop- of inruiltijd is er geen gedoe, want als de lease eenmaal is afgerond, is het niet jouw probleem: de leasemaatschappij is verantwoordelijk voor de verwijdering van het voertuig en je kunt gewoon doorgaan naar de volgende.

 

Voor bedrijven kan al het bovenstaande verpakt in de mogelijke vrijstellingen van de Fringe Benefit Tax (FBT) van zoiets als een geschreven bord leasing onderdeel maken van een zeer aantrekkelijk bedrijfswagenpakket.

 

De nadelen? Welnu, als u gewoon leasen en wegloopt, heeft u de eigendomskosten betaald, maar blijft er niets op de oprit staan.

 

De meeste leaseovereenkomsten hebben ook beperkingen op het aantal kilometers per jaar en slijtage, wat betekent dat u er vrij zeker van moet zijn hoeveel u het gaat gebruiken voordat u begint. Loopt u over uw toegekende kilometers of loopt de auto meer schade op dan door de leasemaatschappij redelijk wordt geacht, dan komen er boetes en verbouwingskosten.

 

Sorry huurder, als particulier koper neemt dat wel een stukje vrijheid uit het hebben van een eigen auto.